Det er visst sant det gamle slagordet til Zalo. Det trengs ikke mer enn en dråpe for at oppvasken skal bli ren. Jeg er ikke så opptatt av såpe. Men sannhet synes jeg er et spennende tema. Det er mye snakk om det om dagen. Og vi har til og med fått et nytt begrep, ”alternativ sannhet”.
De mest interessante sannhetene er de vi ikke en gang tenker på. De som bare alltid har vært der. I den sammenhengen er Zalo interessant. Det er faktisk ganske mange som vet at Zalo er best. Og det til tross for at de aldri i hele sitt liv har prøvd noen andre oppvaskmidler.
Jeg er veldig fascinert av hvordan slike sannheter flytter ned i underbevisstheten vår uten at vi en gang merker det. Til sammen utgjør de faktisk en stor del av virkelighetsoppfatningen vår.
Rosenthaleffekten
Midt på 60-tallet gjorde psykologen Robert Rosenthal et spennende eksperiment. Han tok for seg en gruppe skolebarn på en skole i California og ga dem en helt spesiell personlighets/ intelligenstest. Forskerne forklarte lærerne at testen var et mål på det de kalte «tidlig intellektuell modenhet», og etter testen ble ca 20 prosent av elevene i hver klasse presentert for lærerne som «tidlig modne». I virkeligheten ble barna med denne merkelappen trukket ut helt tilfeldig. Lærerne hadde med andre ord blitt forledet til å tro at en liten gruppe, navngitte elever hadde talenter og egenskaper de andre elevene manglet. Elvene selv derimot visste ingenting om hvordan de hadde gjort det på den opprinnelige testen.
Allerede etter et semester begynte resultatene å vise seg. De elevene som lærerne hadde blitt overbevist om at var ”tidlige modne” utviklet seg raskere, og fikk mye bedre resultater på skolen enn de som angivelig hadde gjort det dårligere på Rosenthals test. Det faktum at ”de spesielt begavede” elvene var helt tilfeldig trukket ut, viser at lærernes forventninger hadde stor betydning for elevenes utvikling. Helt ubevisst og selvfølgelig uten hensikt hadde de oppført seg mer vennlig overfor disse elevene. De stilte høyere krav til dem og ga dem flere og mer differensierte tilbakemeldinger, og de skapte flere muligheter for «de spesielle elevene» til å vise sin dyktighet i klassen.
Rosenthal fant en finurlig og effektiv måte å plante en sannhet om utvalgte skolebarn hos noen lærere. Forsøket har blitt gjentatt en rekke ganger på mange forskjellige måter. Og resultatet er bestandig det samme. Våre forventninger, eller sannheter om du vil, påvirker oss helt ubevisst. De har sterk effekt på oss selv og på prestasjonene til de vi har rundt oss.
Tenk på hvordan du ser på deg selv og de rundt deg. Er du helt sikker på at alt sammen er sant? Eller kanskje noe av det bare er alternative sannheter?
En dråpe er nok…